جاروبرقی صنعتی نساجی

شنبه 15 تير 1398
17:03
دنیای نظافت

صنعت نساجی یکی از مهم ترین صنایع فعال در هر کشوری است که از گذشته تا به امروز فعال بوده است و با رشد روز افزون روبه رو است . ماهیت صنعت نساجی و نوع آلاینده های موجود در این صنعت به گونه ای است که کارکنان فعال در بخش‌های تولیدی گوناگون این صنعت به صورت پیوسته در معرض ذرات ریز قرار داشته و ممکن است در طولانی مدتدچار مشکلات تنفسی بشوند. در کنار خطراتی که سلامت کارکنان را تهدید می کند ماهیت آلاینده های این صنعت به گونه ای است که ایمنی کارکنان را نیز در معرض خطر قرار می دهد زیرا گرد و غبار و ذرات ریز این صنعت دارای ماهیت قابل حریق بوده و حذف آنها از محیط به منظور جلوگیری از اشتعال ناخواسته و حریق و آتش سوزی ضروری است. بنابراین یکی از بزرگترین چالش های موجود در صنایع نساجی در کنار نظافت موثر و کافی محیط کار که بسیار تاثیرگذار بر کیفیت محصول نهایی است تامین سلامت و ایمنی کارکنان و پیروی از استاندارد های تدوین شده برای این صنعت است. برای دستیابی به این هدف باید از روش های نوین و تجهیزات کارآمد و پیشرفته استفاده نمود به همین دلیل کارخانه های تولید کننده در صنعت نساجی به استفاده از دستگاه های مکانیزه نظافتی به ویژه جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی روی آورده اند. البته باید توجه نمود که هر نوع جارو برقی صنعتی نیز برای استفاده در این صنعت مناسب نیست و برای دستیابی به بالاترین بازده و تامین کامل سلامت و ایمنی کارکنان باید از مکنده و جاروبرقی صنعتی تخصصی صنایع نساجی استفاده کرد.

نوع آلودگی ها در صنعت نساجی

اصلی ترین نوع آلودگی در صنعت نساجی گرد و غبار پنبه، الیاف و نخ و آلودگی های رشته ای، پرز ها و نخ های ریز و سبک هستند. ویژگی مشترک تمام این آلودگی ها سبک بودن و حالت رشته ای آنها است. که باعث می شود این آلودگی ها علاوه بر معلق بودن در هوایا نشستن بر روی سطوح مختلف به علت ماهیت سبک و ریز خود ممکن است به داخل دستگاه ها و تجهیزات تولید نفوذ کرده و باعث کاهش کارایی دستگاه ها و کاهش کیفیت محصولات شوند. از این رو جمع آوری و مکش آنها پیوسته آنها برای حفظ عملکرد بهینه دستگاه ها و تجهیزات تولید و جلوگیری از افت کیفیت محصولات نهایی، همچنین حفظ کیفیت هوای محیط که امنیت و سلامت کارکنان را به همراه دارد ضروری می‌باشد و همانطور که ذکر شد با توجه تنوع بالای دستگاه های مکنده یا جاروبرقی صنعتی موجود در بازار از لحاظ قدرت و مکش و ظرفیت باید دقت شود که دستگاه دارای عملکرد مناسب برای این نوع آلودگی ها انتخاب شود که الزاما به معنای دستگاه بزرگتر و قوی تر نیست بلکه جاروبرقی صنعتی مناسب برای این نوع آلودگی ها باید ساختار ویژه ای داشته باشد که در ادامه توضیح داده می شود.

نحوه عملکرد جاروبرقی صنعتی

به طور کلی تمام دستگاه های مکنده یا جارو برقی صنعتی از لحاظ نحوه عملکرد خود مشابه می باشند و حتی با مدل های جاروبرقی خانگی و تجاری نیز تفاوت چندانی ندارند. تمام دستگاه های جارو برقی صرف نظر از اینکه توسط چه برندی و برای چه رده کاری تولید شده اند شامل یک پمپ مکنده هستند که توسط موتور فعال می شود و با مکش هوای درون دستگاه باعث ایجاد خلا در مخزن جاروبرقی می گردد. در نتیجه اختلاف فشار به وجود آمده بین مخزن جاروبرقی صنعتی و فضای بیرون آن با باز شدن دهانه مکش هوا سریعا از بخش پر فشار یعنی بیرون دستگاه به بخش کم فشار یعنی داخل دستگاه حرکت می کند. با ورود سریع هوا به داخل مخزن آلودگی ها نیز همراه آن به داخل مخزن منتقل شده و به این ترتیب عملیات نظافت سطوح انجام می شود. بخش مهم دیگر دستگاه سیستم فیلتراسیون بکار رفته در آن است با جذب و به دام انداختن ذرات گرد و غبار از بازگشت این ذرات به هوای پیرامون جلوگیری کرده و هوای پاک و عاری از آلودگی را از خود عبور داده و در محیط منتشر می کند.

ویژگی های جاروبرقی صنعتی مخصوص نساجی

همانگونه که ذکر شده نخ ها و پرزها اصلی ترین آلودگی موجود در صنعت نساجی هستند، این نوع آلودگی بسار سبک است و با توجه به ابعاد بسیار کوچک خود به فیلتر دستگاه جاروبرقی صنعتی چسبیده و با جلوگیری از از عبور هوا از فیلتر باعث گرفتگی یا به اصطلاح خفگی فیلتر می شود که افت مکش را به همراه دارد. در نتیجه برای جلوگیری از بروز مشکل خفگی فیلتر و افت مکش تولیدکنندگان معتبر جاروبرقی صنعتی که عموما شرکت های فعال در کشورهای صاحب صنعت همانند آلمان و ایتالیا می باشند از فیلتر های کیسه ای به جای فیلتر های کارتریجی و ستاره ای استفاده می کنند و در دستگاه های جاروبرقی صنعتی این فیلتر کیسه ای علاوه بر نقش فیلتراسیون بعنوان مخزن دستگاه نیز عمل می نماید و آلودگی ها در آن جمع می شوند پس فیلتر باید به صورت منظم از دستگاه خارج شده و تخلیه شود. از سوی دیگر برخلاف اکثر دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی معمول که در آنها موتور و پمپ درقسمت فوقانی دستگاه قرار گرفته است، در مدل های ویژه صنعت نساجی پمپ و موتور در قسمت پایین دستگاه قرار گرفته اند علت این طراحی ویژه به نوع آلودگی ها بر می گردد که سبک هستند و اگر پمپ و موتور در بالای دستگاه باشند سبک بودن ذرات گرد و غبار و رشته ها باعث می شود آنها به جای قرارگیری در مخزن به سمت پمپ و موتور کشیده شده و با نفوذ به داخل آنها باعث خرابی دستگاه شوند اما در طراحی خاصی که پمپ و موتور در پایین دستگاه است این آلاینده ها به سمت موتور و پمپ کشیده شده اما در مسیر حرکت خود پیش از رسیدن به پمپ و موتور توسط فیلتر کیسه فیلتر شده و جمع آوری می شوند.

دیگر مشخصه های جاروبرقی صنعتی

به جز آنکه این رده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی تخصصی دارای فیلتر کیسه ای بوده که همان مخزن دستگاه است و پمپ و موتور آنها در بخش تحتانی دستگاه قرار می گیرد در سایر ویژگی ها با سایر دستگاه های مکنده صنعتی مشابه هستند برای مثال این مکنده ها مجهز به موتورهای توربینی هستند که به خاطر حذف زغال در این نوع موتور دارای قابلیت عملکرد پیوسته و بدون توقف هستند و بصورت دائم کار می باشند. دارند. از آنجایی که میزان آلودگی در این صنعت بالاست و آلودگی هامعمولا سبک و حجیم هستند، دستگاه های دارای مخازن بزرگ مورد نیاز است که استفاده از فیلتر کیسه ای به جای مخزن با توجه به حالت ارتجاعی آن این مشکل را حل می کند.


[ بازدید : 75 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای نظافت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]