محدودیت های جاروبرقی صنعتی

سه شنبه 4 تير 1398
15:08
دنیای نظافت

اگر فکر می کنید که با استفاده از یک مکنده یا جاروبرقی صنعتی می توانید هر نوع ماده ای را مکش کنید یا این امکان وجود دارد مواد یا آلودگی ها را در هر فاصله ای از واحد مکش دستگاه با استفاده از یک خرطومی یا لوله ثابت بلند جمع آوری کرد و اگر یک جاروبرقی صنعتی خاص توانایی انجام عملیات مورد نظر ما ندارد حتما مدل دیگری هست که بزرگتر و قوی تر بوده و می تواند این عملیات را بخوبی انجام دهد. اما این یک تصور اشتباه است و باید قبول کرد که دستگاه های مکنده و جارو برقی صنعتی با برخی محدودیت های فنی مواجهه هستند.

محدودیت های جاروبرقی صنعتی
برای آنکه محدودیت های یک مکنده و جارو برقی صنعتی را بهتر درک کنیم باید ابتدا تعریف دقیق تری از مکش ارائه کنیم. مکش در حقیقت از حرکت جریان هوا بین دو ناحیه دارای فشار زیاد و کم رخ می دهد. در هر نوع دستگاه مکنده، وظیفه ایجاد اختلاف فشار بین فضای داخل دستگاه و محیط پیرامون آن بر عهده پمپ مکنده است. این پمپ می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در مدل های رده صنعتی و نیمه صنعتی معمولا از پمپ های سانتریفیوژال و سایدچنل استفاده می شود. در اثر اختلاف فشار،‌ هوای پیرامون دستگاه که فشار به نسبت بالاتری دارد با باز شدن دهانه مکش از خرطومی عبور کرده و وارد مخزن می شود تا اختلاف فشار را جبران کند چون پمپ یک عملکرد پیوسته دارد این جریان هوا در مسیر حرکت خود از فیلتر عبور کرده و سرانجام به پمپ رسیده و از آنجا به خارج از دستگاه هدایت می شود. جریان هوا در این جابجایی از نواحی پرفشار به کم فشار گرد و غبار، آلودگی و مواد را نیز حمل می کند و باعث می شود این تصور به وجود بیاید که موتور مکنده دستگاه است که آلودگی ها را مکش و جمع آوری می کند.
حال هر چه خرطومی بلند تر باشد یا اگر در مسیر مکش موانعی وجود داشته باشد، خلأ ایجاد شده داخل مخزن دستگاه یا به عبارت دیگر اختلاف فشار هوا بین داخل و خارج جاروبرقی صنعتی باید بیشتر باشد تا جریان هوا به حرکت درآمده و این مسیر طولانی را طی کند. بعضی از افراد ممکن است که تصور کنند هرچه توان موتور مکنده بیشتر باشد این اختلاف فشار هم بیشتر می شود. حال آنکه محدودیت اصلی همین نقطه است زیرا حداکثر اختلاف فشار در حالتی ایجاد می شود که داخل مکنده خلأ کامل برقرار باشد و فشار هوای بیرون دستگاه فشار طبیعی باشد. اگر در این حالت مانعی در مسیر مکش هوا وجود داشته باشد و هوا نتواند جابجا شود دیگر امکان افزایش بیشتر مکش برای رفع این مانع امکان پذیر نیست و در نتیجه نمی توان از دستگاه استفاده کرد.
در دمش هوای فشرده با یک کمپرسور هوا محدودیتی وجود ندارد زیرا کمپرسور هوا در واقع هوا را فشرده می کند و در نتیجه با افزایش توان موتور کمپرسو می توان هوای فشرده تری را ایجاد نمود که این امر برخلاف مکش توسط جاروبرقی صنعتی است.

چگونگی استفاده از جارو برقی صنعتی در پروژه های صنعتی
معمولا وقتی که می خواهیم از یک مکنده یا جاروبرقی صنعتی بعنوان مکنده مرکزی استفاده کنیم محدودیت های آن مشخص می شود. در بسیاری از صنایع سنگین لازم است حجم بالای گرد و غبار و آلودگی ایجاد شده در حین پروسه تولید در محل ایجاد آنها و با حداکثر سرعت ممکن جمع آوری شود که برای انجام این کار استفاده از مکنده صنعتی بهترین گزینه می باشد. برای آنکه استفاده از جاروبرقی صنعتی به این صورت مفید واقع شود و کارایی لازم را داشته باشد باید به نکات اصلی زیر توجه نمود:

  • فاصله بین دستگاه و نقطه مکش مفید برای قدرتمندترین مکنده های صنعتی و برای جمع آوری حجم بالای مواد حداکثر می تواند حدود ۲۰۰ متر باشد و به بیشتر از این طول توصیه نمی شود. البته طول کلیه لوله کشی ها مهم نیست و آنچه اهمیت دارد فاصله آخرین نقطه مکش تا دستگاه مکنده است.
  • اگر لازم است چند نیروی خدماتی بصورت همزمان از یک مکنده یا جاروبرقی صنعتی مرکزی استفاده کنند این امر باید پیش از طراحی مشخص گردد تا در طراحی محاسبات مربوط برای لوله کشی و قطر لوله ها در نظر گرفته شود. کارشناس ماهر و باتجربه در زمینه سیستم های مکش باید قطر لوله ها را تعیین کند تا از هدررفت انرژی و توان دستگاه در طول لوله های ثابت و خرطومی های بلند جلوگیری شده و این اتلاف با محاسبات دقیق به حداقل برسد.
  • در هر مجموعه می توان یک ست لوله ثابت نصب کرد و همه را به یک جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی متصل نمود و هنگام کار دهانه مکش مرتبط با تمام لوله ها را بسته و تنها دهانه مکش مرتبط با لوله قرار گرفته در موضع آلودگی مدنظر را باز کرد و عملیات مکش را انجام داد
  • هنگام انتخاب دستگاه نباید بر اساس قدرت دستگاه مکش آلودگی های سنگین دستگاه را انتخاب نمود بلکه ملاک توان دستگاه در جمع آوری حجم بالای گرد و خاک است.
  • هر آنچه را که ممکن است در حین عملیات نظافت و انتقال مواد نیاز به جمع آوری و مکش آن باشد باید قبل از طراحی مشخص کرد تا میزان انحنای لوله ها،‌ جنس لوله، نوع فیلتر جاروبرقی صنعتی و … به درستی انتخاب شود تا دستگاه کارایی لازم را داشته باشد.
  • در پایان لازم به ذکر است که با استفاده از یک جاروبرقی صنعتی قدرتمند شاید حتی در فاصله یک کیلومتری هم بتوان مکش ایجاد کرد اما در این حالت اگرچه مکش وجود دارد ولی در صورت جمع آوری حجم بالای مواد حتماً گرفتگی لوله پیش خواهد آمد.


[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به دنیای نظافت است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]